Blog: Digital onboarding v empatickém bankovnictví
Listopad 2019
Digital Onboarding je jednou ze základních přísad empatického bankovnictví
Digitalizace prostupuje všemi oblastmi bankovnictví a významným trendem poslední doby je i digitální onboarding nových klientů. Díky němu si zájemce o finanční produkt může svůj účet založit na webu či přes mobilní aplikaci, a to během pár minut – bez nutnosti fyzické návštěvy finanční instituce či bankovního poradce a bez fyzického podepisování jakýchkoliv smluv.
Pro banky je klíčem k úspěchu být klientům co nejblíže a dokázat vyhovět jejich přáním v reálném čase. Součástí tohoto empatického přístupu k bankovnictví ale není jen obsluha stávajících klientů. Klíčové je umět vyhovět také klientům potenciálním a umožnit jim založit si nový finanční produkt (primárně bankovní účet) snadno, rychle a hned ve chvíli, kdy o to má klient zájem. Něco takového, navíc z pohodlí gauče či třeba při jízdě tramvají, nabízí digitální onboarding. Limitní délkou procesu založení, aby klient vnímal zkušenost pozitivně, je dle studií 10 minut.
Přidaná hodnota digitálního onboardingu
Možnost plně digitálního založení účtu významně zvyšuje pohodlí klienta, dokazuje technologickou vyspělost banky a může být faktorem, který při rozhodování klienta o tom, komu svěří své peníze, převáží misky vah. Schopnost digitálního onboardingu nových zákazníků je ale rovněž významnou výhodou pro samotnou banku. Digitalizace procesů obvykle znamená úsporu a nejinak je tomu také u digitálního onboardingu klientů.
Schopnost banky přivést si do svého ekosystému služeb nového klienta bez toho, aby se mu musel někdo aktivně věnovat na pobočce, je významnou úlevou, která snižuje nároky na personál a ulehčuje pobočkám. Čím rychleji banka roste, tím více prostředků jí digitální onboarding ušetří. Bankovní dům tak může investovat do dalších inovací a svým konkurentům tak zase o kousek poodskočit.
I kdybychom nechali úspory zcela stranou, digitální onboarding je z logiky věci důležitou ingrediencí pro růst banky. Čím méně má před sebou potenciální klient překážek, které musí při zakládání účtu překonávat, tím vyšší je pravděpodobnost, že projde celým procesem založení finančního produktu a stane se skutečným klientem služby.
Pokud si člověk může účet založit v MHD po cestě do práce či v klidu u televize po večerním návratu domů, finanční produkt si založí výrazně pravděpodobněji, než kdyby si musel domluvit schůzku v bance, v pracovní době ji navštívit a strávit určitý čas papírováním na přepážce. Světu zkrátka vládne pohodlí a jinak tomu není ani ve světě bankovnictví.
O autorovi
@Lubomír Tomány
Product Manager, BSC
Lubomír Tomány odpovídá za produktovou roadmapu Digital Bank OS, se kterým BSC dobývá domácí i zahraniční trh a postupně se tak stává klíčovým hráčem na poli digitalizace bankovního sektoru.